Adelaide, Kangaroo Island - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Leon Klein Sprokkelhorst - WaarBenJij.nu Adelaide, Kangaroo Island - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Leon Klein Sprokkelhorst - WaarBenJij.nu

Adelaide, Kangaroo Island

Door: Leon

Blijf op de hoogte en volg Leon

10 Juni 2015 | Australië, Adelaide

Lieve mensen,
Het is alweer een tijd geleden dat ik iets voor je heb geschreven. Ik hoop dat mijn nederlands nog goed is want ik zit hier alweer een half jaar. Wow, wat vliegt de tijd! Maar wat een prachtig land! Heb het nog goed naar mn zin, dus ik denk dat ik hier nog wel een tijdje blijf ;)

Om maar even verder te gaan waar ik vorige keer gebleven was kwam ik net terug van de Great Ocean Road en had die avond penguins bewonderd in St. Kilda.
Diezelfde dag nog een telefoontje gepleegd naar de broer van opa en na een leuk gesprek mocht ik hier de volgende dag voor een paar dagen logeren. Super aardige mensen! Veel verhalen van vroeger gehoord onder het genot van een kop thee :)
Meegeholpen met de moestuin waar ze ruize tomaten groeide. En een aantal keer naar de zee gereden om te vissen. Lekker genieten dus :)

Vanaf hier een reis geboekt naar Adelaide.
Met een nachtbus vol met irritante mensen die er 8 uur over doet, veel slaap zat er dus niet in.. Rond 6 uur kwam ik aan in Adelaide.
Adelaide is een rustige stad en word ook wel the festival state genoemd. Dit was ook wel te merken want toen ik hier aankwam waren ze bezig om verschillende dingen op te bouwen. Na een uurtje rondlopen een ontbijt gescoord in de central market en naderhand een hostel gevonden.
Hier aangekomen was ik blij dat ik mijn backpack eindelijk af kon doen en was er tijd voor een powernap.

Eenmaal weer wakker bedacht hoe ik de rest van de dag ging besteden en besloten naar Rundle Mall te lopen om te kijken wat voor winkels ze hier hebben. Uiteindelijk beland in een boeken winkel en je geloofd het niet, een boek gekocht. Het eerste boek van een serie engelse science fiction boeken.
Ik ben nooit echt een lezer geweest maar vond het nu wel even fijn om te lezen.
Dit was ook wel te merken want in 2 maanden tijd had ik alle 5 de boeken uit de serie gelezen.
Naderhand in het hostel bekeken wat voor uitstapjes ze aanboden en hier voor het weekend een wijntour geboekt.

Op een zonnige zondag ochtend werd ik opgehaald met een tourbus. Samen met 11 andere mensen (waarvan de meeste 50+ waren) naar een van de bekende wijnstreken rond Adelaide gereden, Barossa Valley.
Bij onze eerste stop uitgestapt om de whispering wall te bewonderen. De 140 meter lange dam was op het eerste gezicht niet zo spectaculair totdat de tourguide aan de andere kant van de dam ging staan en de informatie naar ons fluisterde.
Bijzonder was dat je dit duidelijk kon verstaan!
Na een halfuur gezever gingen we gelukkig weer verder, op naar de eerste boerderij.
Hier aangekomen een paar wijnen geproefd en kwam ik tot de conclusie dat rode wijn eigenlijk helemaal niet zo vies is.
2 boerderijen en al een beetje aangeschoten verder was het tijd voor een lunch.
Onder het genot van (je raad het nooit) een glas wijn, genoten van een heerlijke lunch met brood, kaas en diverse charcuterie.
Hierna nog 2 wineries bezocht en de sfeer in de bus werd na elke stop leuker.
Het werd zelfs zo erg dat onze duitse touristen ongepaste grapjes maakte en het zelf allemaal heel grappig vonden. Aan het eind van deze tour was ik blij dat we de bus konden verlaten. Desalniettemin een leuke informatieve dag gehad en een aantal goede wijnen geproefd!

Een week verder veel moeite gestopt in het zoeken naar een restaurant om te werken. Jammer genoeg nog niks gevonden en werd het tijd voor een nieuw avontuur, Kangaroo Island.
Vroeg in de morgen met de bus vanuit Adelaide naar de haven gereden en hier met de ferry naar het eiland gevaren.
Eenmaal aangekomen naar het hostel gelopen en hier een slaapplek geregeld voor 2 nachten. Het hostel was erg rustig, weinig mensen. In de keuken was 1 persoon te vinden, hier samen lunch mee gegeten. Nog een paar tips gekregen om te zien. En die middag maar een beetje het eiland verkend.
In de avond met een paar mensen gekookt en gehoord dat je rond zonsondergang penguins kan zien, dus later die avond samen met hun naar het strandje gelopen.
maar jammer genoeg niks gezien.
Even later maar optijd naar bed om de volgende ochtend een zonsopgang te bewonderen, heerlijk! :)
Daarna snel een ontbijt gegeten en me klaargemaakt voor de KI daytour!
Met de bus werden we opgehaald en rond het eiland gereden. bij meerdere plaatsjes gestopt , zo hadden we onderandere koalas, zeehonden, en kangaroes gespot! Het mooiste vond ik toch wel de Remarkable rocks, een aantal raar gevormde rotsen op een bergje, klinkt niet erg spectaculair maar wel mooi om te zien ;)
Later die avond weer terug in het hostel een avondmaal gemaakt en met de zelfde mensen als de dag ervoor weer naar het strandje gelopen. En ja hoor, weer geen penguins gezien.. terug in het hostel opgewarmt met een kop thee, en even later de backpack weer ingepakt zodat ik de volgende ochtend optijd kon vertrekken.
Na 3 dagen op dit prachtige eiland had ik het meeste wel gezien en kon ik me voorbereiden op een zware terugreis op de ferry. Het weer zat niet mee vandaag, en ik had weinig gegeten. De ferry hielp niet echt mee en van het heen em weer geschommel werd ik een beetje misselijk. Eenmaal aan land aangekomen maar een sandwich gekocht en even later ging het weer wat beter. Met de bus terug naar Adelaide. En weer in het hostel ingechecked.

In het hostel hangt een groot prikbord met advertenties, hier word soms ook werk aangeboden. Net op het moment dat ik een kijkje nam kwam er een man binnengelopen en vroeg of ik werk nodig had. Voor 5 dagen werken op een Italiaans festival in de stad.
De bedoeling was mee te helpen alles op te bouwen en de 2 dagen dat het festival plaatsvond de eetstandjes te voorzien van spullen en producten die ze nodig hadden. En na afloop alles weer opruimen.
Samen met 3 andere backpackers de eerste 2 dagen een hoop tafels en stoelen in een rijtje gezet, Bij de eetstandjes folie op de grond zodat de grond niet vies werd en last but not least het terrein versiert met slingers en andere meuk om het terrein een beetje aan te kleden. In het weekend toen het festival plaatsvond was er weinig tot geen werk voor ons en was er dus tijd genoeg om zelf het festival te verkennen. Samen met mn engelse collega een beetje rondgelopen, de tig ferraris en alfas die er stonden bewonderd, zo nu en dan een biertje gedronken, en nog een paar modeshows gezien. Dat terwijl we aan het werk waren, dikke prima toch ;)
Na afloop nog wat rotzooi geruimd en op het eind een aardig zakcentje verdiend!

De volgende dag van hostel veranderd om weer eens wat andere mensen tegen te komen. De tram naar het strand gepakt want ik had gehoord dat hier een leuk hostel zat. Terecht gekomen in een hostel in Glenelg, een paar honderd meter van het strand, wat wil je nog meer? ;)
Hier toch wel bijna elke avond kunnen genieten van een prachtige zonsondergang!

Nog een proefdag gehad bij een restaurant van Jamie Oliver. maar na anderehalve week, 3 telefoontjes en 2 bezoekjes aan deze vreetschuur vertelde ze me dat ze niemand meer mochten aannemen.. Mooi kut dus.
Op dat moment maar voor de zoveelste keer een ronde door de stad gedaan om te solliciteren en toen was het raak!
Had een gesprek in een van de beste Italiaanse restaurants van Zuid Australië.
Na een praatje met de eigenaar mocht ik hier de volgende dag voor een trial komen! Diezelfde week nog aangenomen en hier voor de afgelopen 3 maanden gewerkt.
De eerste maand vooral pastas gemaakt en daarna mocht ik mijn kunsten op de grill laten zien. Het was een erg druk restaurant en zat bijna elke dag wel vol. Leuke collegas, en samen veel kunnen lachen. In het begin was het wel een beetje lastig met de engelse benaming van een aantal dingen maar dat is uiteindelijk wel goed gekomen :p
Poetsen waren ze niet echt goed in en na 3 weken alles proberen schoon en netjes te houden liet ik dit ook maat voor wat het was.
Uiteindelijk een hele leuke tijd gehad en veel kunnen leren! Maar 3 maanden was voor nu wel even genoeg aangezien ik ook weer verder wil reizen!

Ben nu op een roadtrip onderweg naar Alice Springs, maar hier zal ik je de volgende keer weer het een en ander over vertellen ;)
Morgen zal ik nog even proberen een paar fotos te uploaden.

Tot de volgende!
Groetjes en veel liefs, Leon xx

  • 10 Juni 2015 - 16:48

    Marga:

    Wat leuk Leon om weer een uitgebreid verhaal te mogen lezen !! Het klinkt allemaal goed !
    Ik mis nog maar 1 ding en dat zijn de romantische verhalen :) Maar ik snap dat je die voor jezelf wilt houden.Fijn om te horen dat het je bevalt.
    Geniet verder van je avontuur en wij wachten weer op je volgende verhaal.
    xx

  • 10 Juni 2015 - 17:45

    Hans KS:

    Mooi, ik zou willen dat ik nog zo jong was......
    Mooi verhaal

  • 10 Juni 2015 - 18:11

    Mama:

    Klinkt allemaal leuk Leon. Geen wonder dat je nog niet naar huis wilt. Ben benieuwd naar je verdere avondturen. Pas goed op jezelf. Xxx

  • 11 Juni 2015 - 00:05

    Henk D'n Urste:

    Goeie reizen zie ik al. Hendig dat je als kok daar aan de slag komt. Succes met zoeken verder en we horen het wel wanneer je weer n biertje in Eindhoven komt doen ;-)

  • 11 Juni 2015 - 00:05

    Henk D'n Urste:

    Goeie reizen zie ik al. Hendig dat je als kok daar aan de slag komt. Succes met zoeken verder en we horen het wel wanneer je weer n biertje in Eindhoven komt doen ;-)

  • 11 Juni 2015 - 10:56

    Opa En Oma:

    Fijn dat je het goed maakt,je (uitgestelde)verslag gelezen.Genieten maar!!!
    In Uden gaat alles goed,benieuwd naar je foto's

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Adelaide

Leon

G'day mate!

Actief sinds 19 Nov. 2014
Verslag gelezen: 734
Totaal aantal bezoekers 3467

Voorgaande reizen:

20 November 2014 - 01 Juli 2014

Mijn eerste reis!

Landen bezocht: